//Тарас Висоцький: “Ми повинні чітко розуміти, що земельна реформа має бути компромісом”

Тарас Висоцький: “Ми повинні чітко розуміти, що земельна реформа має бути компромісом”

В особистому інтерв’ю Тарас Висоцький, Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, розповів про запровадження ринку землі в Україні: як він буде працювати та до чого варто готуватись агробізнесу.

  • Яку ціль Уряд ставить перед собою в сфері земельної реформи? 

- Земельна реформа передбачає багато різнопланових цілей, з яких можна виділити 3 основні. Перша – це надання можливості власникам паїв вільно розпоряджатися своїми землями і, разом з тим, українцям, які готові інвестувати в розвиток сільських територій та створювати нові робочі місця, право купувати цю землю і будувати на ній свій бізнес. Друга ціль має стати таким собі поштовхом для продовження економічного розвитку аграрного сектору, тому що створюються передумови для інвестування в напрямки, де довгострокове повернення інвестицій, на кшталт зрошення, садівництва і тваринництва. Третя ціль реформи передбачає збільшення вартості землі, її оренди і загалом зростання доходів близько 6 млн власників паїв, які сьогодні живуть в Україні і володіють цими землями.

  • Які кроки вже зроблені для запуску ринку землі та які ще потрібно зробити?

- Основний крок – це прийняття законопроєкту про ринок сільськогосподарських земель в Україні, який був підписаний Президентом та вступив в дію. Також вже прийняті два важливі для запуску ринку землі законопроєкти: про створення національної інфраструктури геопросторових даних та про просторове планування громад. 

Цієї осені очікуємо на розгляд в Верховній Раді двох законопроєктів: про децентралізацію земельних відносин та передачу земель громадам на місцях в служби правління і у комунальну власність; про  запровадження електронних торгів в розрізі продажу земель або передачі прав оренди. 

Важливою передумовою запуску ринку землі є підготовка «земельної» інфраструктури. Для цього необхідно завершити інвентаризацію с/г земель і запустити земельний моніторинг, щоб кожний українець мав доступ до інформації стосовно того, як відбувається реалізація землі, хто купує та які ціни на земельні ділянки в розрізі територіальних одиниць та громад.

  • Які найбільші перешкоди у проведенні земельної реформи?

- З огляду на те, що останні 20 років діяв мораторій на продаж землі, основна перешкода була більш політична, коли людям розказували міфи і залякували. Ця перешкода вже подолана. Наразі виникають більше інфраструктурні моменти, які по суті не є перешкодами, а конкретними завданнями, які поетапно будуть виконуватися.

  • Чи вдається врахувати та збалансувати інтереси всіх стейкхолдерів під час проведення земельної реформи?

- Ми маємо чітко розуміти, що така значуща реформа має бути компромісом, тому складно задовольнити на 100% інтереси всіх стейкхолдерів. Земельна реформа передбачає перехідні етапи, окремі правила ринку з 2021 року та з 2024 року, обмежений доступ іноземців до ринку землі і встановлений максимальний розмір земельних володінь. Тому, на мою думку, компроміс все-таки був досягнутий, і в більшій мірі сторони всіх учасників ринку землі враховані, але звісно ж 100% покриття немає.

  • Який ідеальний ринок землі в Україні бачить Уряд і чи реально цей ідеал досягти?

- В довгостроковій перспективі, звісно ж, що потрібно прийти до ліберального ринку – з вільним доступом до різного виду капіталу і можливостями інвестування. Це буде стимулювати консолідацію земель і зменшення трансакційних витрат. Звісно, це довгий шлях, і ця реформа потребує і змін світосприйняття, і спроб інвестування у власність. Але переконаний, що через декілька десятків років Україна досягне повноцінно функціонуючого вільного ринку із захищеними правами всіх його учасників.

  • Яка участь держави та державних органів буде у сфері земельних відносин після відкриття ринку землі?

- Участь держави з точки зору учасника ринку землі буде обмежена, майже нульова, тому що в країні заборонено продаж державних або комунальних земель. Держава чи громада має право купувати, але вона не буде активним покупцем, за виключенням певних випадках. Тому, це буде більше ринок приватної власності і участь держави в ньому буде мінімальною.

  • Який вплив на економіку України матиме відкриття ринку землі?

- Ефект буде поступовим, оскільки відбуватиметься поетапне відкриття ринку землі. В 2021 році, коли матимуть змогу купувати землю виключно фізичні особи в межах 100 гектарів, буде мінімальний вплив на економіку, який становитиме зростання близько 0,3% ВВП щороку. А вже з 2024 року, з відкриттям доступу до ринку юридичних осіб, ріст ВВП може досягти позначки в 1-1,5% на рік. Потім будуть 3-5-річні цикли, коли буде реформа адаптуватися, і, відповідно, вплив буде змінюватись. В результаті, економічний вплив матиме накопичувальний ефект та зростатиме з кожним роком.

  • Чи має відкриття ринку землі ризики для бізнесу? 

- Для агробізнесу, в якого все гаразд з договорами, ризиків ніяких немає. Дійсно, в країні є певний відсоток тіньового агробізнесу, де не все впорядковано. Потрібно, щоб всі правовідносини були юридично оформлені, діяли в прозорій площині зі сплатою всіх податків, із захищеними правами оренди або іншими речовими правами. І тоді ніяких класичних перешкод не буде. Буде можливість продовжувати займатися консолідацією масивів і, звісно ж, можливість перепідписати договір оренди на довший строк, тому орендар захищений в даному форматі ринку землі, і право оренди залишається чинним, незважаючи на зміну власника.


10 вересня на базі Terminal Z (Київська обл.) під час аграрної конференції “Ефективне управління агрокомпаніями” (LFM), Тарас Висоцький, Заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, розповість більш детально про запровадження ринку землі в Україні. Тому реєструйтеся – не вагайтеся! 


Джерело: https://agroelita.info/

Від | 2020-08-12T15:18:27+03:00 Серпень 12th, 2020|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Залиште коментар